Voel je je verloren en gestrest? Nemen de geluiden van de stad je over? Als je moeite hebt om rust te vinden, dan is shinrin-yoku misschien wel wat je nu nodig hebt.

Er is veel kritiek op de uren die Japanners maken op werk. Toch is de Japanse cultuur ook rijk aan kennis over meditatie, waardering en alternatieve geneeskunde.

Dompel onder in de natuur
Neem shinrin-yoku (bosbaden). Het idee: dompel jezelf onder in een bos door je zintuigen actief te betrekken bij de locatie. Hoor de vogels, de beekjes, het gekraak van takjes. Ruik de natte grond en proef de dauw. Voel het zachte mos en de ruwe boomstronken. Laat de frisse, schone lucht je hele lichaam doorstromen. Kijk naar kleuren, het licht en al dat leven.

Voordelen voor de gezondheid
Shinrin-yoku is een combinatie van lichamelijke inspanning en natuurtherapie. Uit onderzoek (bron) blijkt dat bosbaden je fysieke en psychische gezondheid positief beïnvloedt. Shinrin-yoku:
– geeft het immuunsysteem een boost (nk-cellen vermenigvuldigen zich sneller)
– verlaagt de bloeddruk en stressniveaus
– geeft energie en zorgt dat je beter slaapt
– verbetert het concentratievermogen

‘Doe het zelf’-handleiding
Het mooie is dat iedereen dit kan doen en dat de effecten snel voelbaar zijn. Zet van te voren je smartphone uit. Zo verlicht je jezelf van de druk om altijd bereikbaar te moeten zijn. Wees stil en neem de omgeving in je op. Dit doe je door je zintuigen aan het werk te zetten. Bepaal je route met je instinct. En reflecteer aan het einde: voel je je inderdaad meer ontspannen?

Locaties om te bosbaden
In Japan doen ze dit al jaren. Ze hebben er ook de ruimte voor. Maar liefst 68,5 procent van Japan is bebost tegenover zo’n 11 procent van Nederland (bron). Ben je klaar voor je eerste bosbad, maar weet je nog niet waar? Op deze 7 plekken in Nederland zul je zeker tot rust komen. Of bekijk de website van het Staatsbosbeheer voor 560 wandelroutes door heel Nederland.